Vi tilbragte to nætter i det hyggelige
back packerhus, Rongolia. Her et stemningsbillede fra opholdsstuen.
Morgenen startede med lidt sjov i
hytten, lammet havde nemlig vovet sig indenfor. Det blev nu hurtigt
gelejdet ud i sin snor igen af Freddy, selvom det var noget
vrangvilligt.
Efter morgenens almindelige ritualer,
kørte vi nordpå, op til starten af det 84 km lange Heaphy Track.
Der vokser en speciel palme, Nikaupalmen. Den vokser i sandet lavland
på den nordlige del af sydøen.
Nikaupalmen er en stor fjerpalme, som
det ses her. De unge palmer står som ganske imponerende koste med ca
to meter lange blade, senere vokser stammen op, men bladene bliver
ved med at stritte opad. Der hvor bladene sidder fast på stammen er
der en karakteristisk, krukkeformet bule. Palmen har også nogle
lange rakler med peberlignende frø, dem så vi flere af på jorden.
Efter en dejlig tur i den nærmest
mangroveagtige nikauskov, gik vi op ad den første del af
Heaphysporet. Da skoven aldrig har været ryddet i området er det
naturlig urskov, oprindelig regnskov. Og bemærk: solen skinnede,
faktisk lidt af en sensation på de kanter.
Således opmuntrede gik turen sydpå(
sådan set den eneste vej, man kan komme derfra) og vores New
Zealand-bog blev konsulteret. Heldigt nok, ellers var vi nok bare
kørt forbi vores næste stop.
Længere nede af vestkysten ligger
nemlig Denniston, en forladt mineby. I slutningen af 1800-tallet
begyndte man at bryde kul i flere miner heromkring. Der boede ca 1500
mennesker i Denniston i 1910, de fleste var indvandret fra England.
De kendte til minearbejde hjemmefra. For at komme op til området
måtte man gå, i starten op af transportsporet, hvilket godt kunne
koste liv, hvis det var tåget og man ikke nåede at springe til
side, når kulvognene kom susende ned, senere ad et trampet spor.
Her ses et par tipvogne og starten på
den bane, der transporterede kullet ned i dalen. Alt er øde og
forladt, men der arbejdes på at gøre stedet til en
turistattraktion, med en bane med vogne, så man kan køre ned i
minen, osv.
Flere steder kunne vi se spor af de
tidligere beboere, der var fundamenter fra huse, stier, haver og
naturligvis masser af rustne jernting med relation til kuludvinding
og transport.
I 1902 blev der konstrueret en vej op
til minen, så fra da af behøvede arbejderne ikke bo i selve
området, men kunne bo nede ved kysten og byen begyndte at affolkes.
I 1981 boede der 8 mennesker der. Der bor stadig mennesker deroppe,
men ikke mange. Vi så en meget fin, velpasset have, tydeligvis en
gammel ”mine”have, to murede skorstene stod tilbage efter det
oprindelige hus.
Her ses et halvtransparent foto af
minebyen, da den var aktiv, og bagved anes det samme område, som det
ser ud nu.
Vi havde et par spændende timer
deroppe, som de eneste. Men det var nu også begyndt at regne, hvis
sandheden skal frem!
Dagens rute var Karamea- Westport. Vi
checkede ind på et lille motel, med en meget charmerende
maori-hollænderdreng på ca 2 år, iført fine hollandske træsko og
med sorte krøller, ejerparrets søn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar